Назва «Бакота» не є притаманною тільки нашому краю. Так, на Тернопільщині в Кременецькому районі є невелике село Бакоти (множинна форма). Наразі його жителі не мають історичних відомостей щодо походження назви.
Також мною розшукано людей у с. Фитьків Надвірнянського району Івано-Франківської області, що носять прізвище Бакота. Взимку 2008 року я там побував, ближче з ними познайомився. Бакоти у Фитькові також не знають коренів походження їхнього прізвища, а тому із радістю та зацікавленістю сприйняли мою версію. Згідно з нею це прізвище могло укоренитись тут від одного із жителів центру давньоруського Пониззя - Бакоти, та й Галич (столиця Галицько-Волинського князівства) знаходиться в 50 кілометрах від цього села. А, як відомо, сполучення столиці держави із важливими торгівельно-економічними її центрами мало місце завжди.
Цікавою є інформація І. Каганця, що подана в книзі «Арійський стандарт».
-----------
Замовити - екскурсію в Бакоту
-----------
Археологічні знахідки у Бакоті та прилеглій території охоплюють величезний історичний період від пізнього палеоліту до пізнього середньовіччя. Видатний археолог, доктор історичних наук, директор Інституту археології АН України С. М. Бібіков після чергового відвідування села в 1960-х роках підкреслив: «Відмінність Ба- коти від інших місць у тому, що тут впродовж багатьох епох спостерігається безперервне життя та діяльність людини». Відомий дослідник Поділля Є. Сіцінський у своїй праці «Історія Поділля з пташиного лету» відзначає: «Тут чоловік жив разом з мамонтом, себто в найдавніші часи існування людини на Землі, і кам’яні знаряддя його знаходяться з кістками мамонтів на Дністрі в околицях Кам’янця й Студениці». До сьогоднішнього часу на одному зі схилів гори біля затопленої сусідньої Студениці ще знаходять кістки давніх мамонтів, а в 1964 році в печерах цієї гори виявлено своєрідну майстерню виробів знарядь праці із кременю, де видобуто до 70 м3 породи. Природна унікальність Бакотської долини зі своєрідним мікрокліматом та наявністю води й спонукали перших поселенців до постійного проживання тут.
Про непересічні події 1240 року на цій землі і записано в літописі: «Доброслав Суддич, попів онук, укняжився був і грабував усю землю, а ввійшовши в Бакоту, все Пониззя забрав без княжого повеління», тобто маловідомий самозванець, не визнаючи владу Данила як князя, оголосив Пониззя своїми землями. Звичайно, отримана звістка не дуже обрадувала князя, бо фактично велика територія (рівна середній області сучасної України) виходила з-під його контролю, а тому податки з цієї землі вже неможливо було збирати, як і формувати княжу дружину (військо) з місцевих жителів. Для наведення порядку в Пониззі і «списати грабунки нечестивих бояр» Данило Галицький посилає в Бакоту у 1241 році з військом печатника Кирила (охоронця княжої печаті, канцлера), а заодно й погнати з цих земель Чернігівського князя Ростислава Михайловича, що прибув сюди з недалекої Бо- лохівщини й також претендував на Бакоту та Галйч. «Мудрістю та силою» Кирила все Пониззя зі столицею було втримано за Галицьким князівством.
Навесні 1242 року «...Данило, тим часом, прагнучи встановити порядок у (Галицькій) землі поїхав до (городів) Бакоти і Каліуса» — згадує події того часу літопис. Саме тоді князь із військом піддали грабунку й розоренню чимало містечок Болохівщини, що не хотіли йому коритися. Крім скупої писемної згадки, нічого більше не повідомляється, та й важко нині повірити, що порядки тут стали кращими.
Наступна згадка в Іпатіївському літописі про місто відноситься до історичних подій 1255 року - приходу під Бакоту монголо-та- тарського хана Куремси з військом: «В то же лето приехаша татари ко Бакоте и приложися Милей к ним», тобто для прибулого війська ворота Бакотської фортеці були відкритими й місто взяте без будь-якого опору та руйнувань. Тогочасні події нині оцінюють по-різному: одні говорять про зраду Милія державній цілісності, інші твердять про мудре рішення володаря Бакоти, що зберіг не тільки столицю, а й великі землі Пониззя від монголо-татарсько- го спустошення, підтвердженням цьому є вчинений опір киян та галичан й відповідні наслідки його. Як би там не було, але жодне містечко краю (Ушиця, Каліус, Бакота, Хотин, Кам’янець та інші) не поруйновані тоді татарами. Звичайно, події в Пониззі і його столиці Бакоті та впевнений наступ монголо-татарського війська цими землями вкрай розгнівив та насторожив князя Данила. Сам зайнятий війною з Литвою, він посилає в Бакоту того ж року сина свого Лева. І той з невеликим загоном воїнів прибуває сюди, зненацька схоплює Милія й супроводжує до Галича. Але по дорозі до столиці володар Бакоти зумів умовити й переконати Лева, що його вчинок вартий того, що край залишився незруйнованим. «Привів Лев Милія до отця свого Данила, і стала Бакота знову королевою, отця його...», - говорить літопис. Таки прислухавшись до порад і запевнень сина, князь відпустив Милія, але той незабаром... віддає Бакоту. «...Коли знову приїхали татари, то Милій учинив обман і оддав Бакоту знову татарам», - підтверджує літопис.
В 1252-58 роках Данило Галицький першим з-поміж давньоруських князів перемагав ординців. Для посилення відсічі наступу монголо-татар князь направляється за військовою підтримкою в Польщу та Угорщину. Але татарський воєвода Бурундай в знак покори зажадав зустрічі з галицько-волинськими правителями. «І поїхав Василько-князь зі Львом і з владикою назустріч Бурундаєві, узявши дари многії і пиття, зустрів його коло Шумська... А потім сказав Бурундай Василькові: «Якщо Ви єсте мої спільники - роз- мечіте ж городи свої», - описує події 1259 року під Шумськом (нині Тернопільська область) літопис. Звичайно, незруйновані укріплення на завойованій землі для татар могли стати центрами опору місцевих жителів, а тому місію по знищенню фортець краю вони поклали на місцеву владу. Багато вчених руйнацію замків Пониззя (а не міст) пов’язують із вказаними подіями, бо пізніший Русько- Литовський літопис XIV століття говорить: «Не стало в Подільській землі ні одного міста, ні деревом рубленого, ні каменем будованого». Мабуть, Бакотська фортеця також зазнала руйнувань після 1259 року, але саме місто жило та функціонувало. Присутність монголо-татар на цій землі відчувалась збором податків, що здійснювався через їхніх намісників - баскаків, але громадськими справами все ж завідували місцеві жителі - отамани. Так було майже ціле століття.
У другій половині XIV століття історичні події складаються так, що великий Литовський князь Ольгерд розбиває війська трьох монголо-татарських ханів - Хаджибея, Кутлубея й Димитрія та передає відвойовані землі в дарунок своїм племінникам - чотирьом братам Коріатовичам: Федору, Юрію, Олександру та Костянтину. Вони розділили між собою Поділля (так стала називатись в літописах ця земля), й Бакота дісталась Костянтину. Сьогодні литовська доба правління на Поділлі істориками вважається чи не найкращою, бо присутність їх тут можна визначити як «нічого нового не принесемо, але й старого не зруйнуємо». Литовці стали боронити місцеве населення від нападу ординців та збирання тими податків, навчились мови місцевого населення й самі так розмовляли, по-українськи писали документи, роздавали землі, деякі навіть приймали християнську віру. Довіра місцевих правителів, населення й нових володарів землі - литовців - була взаємною. Свої перші враження і наміри на Поділлі Коріатовичі фіксують в літописі 1362 року: «Напервое нашли себе твержу на реце на Смотри- чи, а в другом месте бьіли чернцьі в горе в Бакоте и нарадили город Бакоту». Тобто для утвердження столиці Поділля вони вибрали місцевість на р. Смотрич, де розпочинається будівництво кам’яної фортеці. Невдовзі, через 24 роки ті ж Коріатовичі переносять столицю до Кам’янця і вже тут закладають фундамент нині відомої кам’яної фортеці. Кам’янцю видається в 1374 році Магдебурзьке право і місто росте, «як на дріжджах». Бакота тоді ще залишалась великим містом, вже не адміністративним центром краю, а лише повітовим.
Родючі землі Поділля завжди приваблювали, і в першій половині XV століття боротьба за розподіл їх розгортається між Литвою та Польщею, кордони якої все ближче підходять до Бакоти. В 1431 році між обома державами було укладено договір, згідно з яким на схід від міста була литовська земля; західніше - польська, а Бакота визнавалась як нічийна територія між державами. Почались утиски з обох сторін по управлінню міста та збору податків, й не стерпіли бакотяни цього - піднялись на повстання. Селяни, взявши зброю у руки, вигнали з Бакоти польських, литовських і навіть місцевих намісників й оголосили місто вільним. Яке нестримне прагнення до волі проявили в ті далекі часи бакотяни! На жаль, щастя було коротким і в 1434 році «під Бакоту прийшло ціле польське військо й недовго бакотяни опирались» - повідомляє наступний документ. На жаль, подробиць участі польського війська того трагічного для Бакоти року немає. Але як би там не було, місто занепадає, польським уже було все Поділля, перетворене на воєводство, а Бакота стала окремим староством. До погрому колишньої столиці Пониззя додались епідемії, що дуже часто охоплювали цей край, міграції населення на схід та грабунки Поділля татарами. При новому розподілі земель староство перестало існувати і в 1530 році в Бакоті залишилось... З дима (господарства), 1583 року - 6 димів. Це вже маленьке село, що знову оживає в благодатній долині. На час святкування возз’єднання України з Росією 1654 року, коли в Переяславі вгору летіли шапки від радості, фактичними володарями на Подільській землі залишались татари, що грабували цей край. Того часу вони в Ушиці, Бакоті, Студениці й Рашкові (нині Хотинський район) всіх молодих дівчат та жінок забрали в полон, старших перерізали... Залишились ці села зовсім без жіноцтва. Як вижили, відновлювались?
Між 1578 і 1583 роками кожне третє село Поділля було або зруйноване, або стало безлюдним від набігів татар. Про тогочасні події народ склав сумну пісню:
За річкою вогні горять,
Там татари полон ділять.
Село наше запалили
І багатство розграбили, Стару неньку зарубали, А миленьку в полон взяли...
На 1661 рік Бакота вже «цілком зруйноване село».
І так помалу науками своїми все руське панство до римської віри привело, що потомки руських князів з православної віри на римську вихрестилися і назвисько та імена собі позміняли, щоб не було пізнати, що вони потомки прадідів своїх...». Скрізь тоді на подільській землі було відчутне засилля Польщі - в управлінні, церкві, звичаях та правах, в т. ч. і в Бакоті. В сусідньому Брацлавському воєводстві на початок XVII ст. більшість земель належали групі казково багатих магнатів - так, із 65 тис. дворів 60 тис. належали 18 шляхетським родинам.
З підписанням унії 1569 року Польща й Литва об’єднались в одну державу - Річ Посполиту. В серпні 1672 року Поділля захопила Туреччина, що повернула його Польщі в 1699 році. Майже через століття - у 1793 році - Подільський край відійшов до Російської держави й була утворена Подільська губернія.
Досить скупими є відомості про життя Бакоти тих часів, але генеральна візита церкви Покрови Пресвятої Богородиці в селі 1748 року стверджує, що на той час прихожан-уніатів у Бакоті було... 37 душ. Майже через півстоліття - 1791 року- візитер Громницький підтверджує наявність в церкві 215 душ- прихожан (що були у сповіданні) та 61 малолітньої дитини (всього 276), що проживали в 54 сільських дворах. Архівні документи 1841 року стверджують, що село вже розділене на дві частини — державну (101 десятина землі та 51 душа), що складала четверту частину Бакоти, та поміщицьку, де згадуються пан Шиманський (84 десятини землі та 43 селянських двори), пан Котківський (15 десятин землі) та пан Яроцький (без будь-якого опису майна). Також відмічено в Бакоті 3 сім’ї однодворців, що тримали млин, корчму, магазин, олійню. 14 жовтня 1877 року становий пристав 2-го стану Ушицького повіту Грушецької волості підтвердив акт купівлі селянською громадою державної частини с. Бакота 161,09 десятин
27 жовтня 1981 року ухвалою Хмельницького облвиконкому в зв’язку із будівництвом Дністровського гідровузла вилучено з облікових даних село Бакота. На сьогодні вже немає на карті ні Бакоти, ні Теремців, ні Студениці, ні Конилівки, ні Наддністрянки, ні інших придністровських сіл. Зникла з лиця землі «золота долина» - Бакота, де на два тижні раніше цвіли сади і дозрівали хліба. Лиш назва вулиці «Бакотська» в селі Гораївка та провулку «Бакотський» в селі Колодіївка ще нагадують про існування такого села в недалекі часи, а вивіска на автобусній зупинці «Бакота» ніби насміхається над розбитою долею жителів цього села й інших затоплених сіл.
А за рік до того - 14 жовтня 1980 року, якраз в день свята Покрови Божої Матері Бакота востаннє відзначала своє храмове свято, по-бакотському - празник. На Рінчаку - великому пустирі, дб традиційно відбувалися ярмарки, грали музики, танцювали всі бако- тяни - молоді й старі, їх родичі і знайомі, гості з навколишніх сіл: Теремців, Студениці, Гораївки, Грушки...
Того дня вже перед обідом почали приходити бакотяни зі своїми гостями. Одні - щоб потанцювати, інші - щоб на других подивитись. Веселі музики один за одним вигравали гарні танці, і охочих повеселитись збиралось все більше і більше. Старші сідали на мури, просто на окремі камені, а малеча все бігала навкруги танцюючих, граючись в піжмурки. Але час невпинно минав. Веселі танці не могли пригасити внутрішньої напруги і передчуття чогось важкого, непередбачуваного...
Через рік Бакота пішла під воду...